Πόσο βοηθά το Pilates στην αντιμετώπιση της Σκλήρυνσης κατά Πλάκας; (ΣΚΠ)

Τι είναι η ΣΚΠ;

H Σκλήρυνση Κατά Πλάκας είναι μία χρόνια νόσος, η οποία προσβάλλει το κεντρικό νευρικό σύστημα και πιο συγκεκριμένα τον εγκέφαλο και τον νωτιαίο μυελό. Η νόσος αυτή παρουσιάζεται κυρίως σε νέα άτομα, ηλικίας 20-40 ετών. Οι γυναίκες προσβάλλονται συχνότερα από τους άνδρες σε αναλογία 3:1. Στην σκλήρυνση κατά πλάκας, το περίβλημα που προστατεύει τις νευρικές ίνες (μυελίνη) καταστρέφεται με αποτέλεσμα να διαταράσσεται η μετάδοση μηνυμάτων από τον εγκέφαλο προς το σώμα αλλά και το αντίστροφο. Οι βλάβες που επέρχονται μπορεί να είναι μόνιμες ή αναστρέψιμες σε διαφορετικό βαθμό. Τα υπολείμματα που παραμένουν μετά από κάθε έξαρση της νόσου αθροίζονται και μπορούν να προκαλέσουν μόνιμη αναπηρία.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα της ασθένειας διαφέρουν ανάλογα με το μέρος του κεντρικού νευρικού συστήματος που επηρεάζεται. Τα συνηθέστερα είναι η μείωση της όρασης στο ένα μάτι, η διπλωπία, το μούδιασμα ή η αδυναμία σε ένα ή περισσότερα άκρα του σώματος και η αστάθεια κατά το βάδισμα.

Συγκεκριμένα:

• Μυϊκά: Μυϊκοί σπασμοί, δυσκολίες στην κίνηση και αστάθεια
• Μάτια: Διπλωπία, μείωση της όρασης, μη ελεγχόμενες κινήσεις ματιών
• Έντερο & ουροδόχος κύστη: Λοιμώξεις ουροποιητικού, συχνοουρία, δυσκοιλιότητα, διάρροια
• Μούδιασμα ή πόνος σε διάφορα μέρη του σώματος
• Ομιλία: κακή άρθρωση και πεσμένος τρόπος ομιλίας, δυσκολία στο μάσημα/κατάποση
• Εγκέφαλος: κατάθλιψη, ζάλη, απώλεια ακοής, μειωμένη όρεξη για σεξουαλική δραστηριότητα

 

Πώς μπορεί να βοηθήσει το Pilates στην ΣΚΠ;

Το Pilates είναι μία μέθοδος άσκησης που εστιάζει στους μύες του κορμού και υπάρχουν πολλές αποδείξεις ότι, σε υγιείς οργανισμούς, βελτιώνει την ευελιξία, την ισορροπία και την αντοχή των μυών.
Αρκετές μελέτες έχουν αποδείξει ότι τα άτομα με Σκλήρυνση κατά Πλάκας έχουν τα ίδια οφέλη. Μία από αυτές πραγματοποιήθηκε από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Izmi στην Τουρκία και δημοσιεύτηκε τον περασμένο Μάρτιο στην Journal of Physical Science.

To Pilates έναντι της παραδοσιακής άσκησης

Στη μελέτη Izmi συμμετείχαν 20 ασθενείς, το 65% γυναίκες. Από αυτούς, 11 γυμναζόντουσαν με τη μέθοδο Pilates και οι υπόλοιποι 9 γυμναζόντουσαν με παραδοσιακές μεθόδους.
Οι άνθρωποι και στις δύο ομάδες ήταν- κατά μέσο όρο- στα τέλη της δεκαετίας των 40 και είχαν βαθμολογία αναπηρίας περίπου 3,0 στην κλίμακα αναπηρίας (EDSS). (Κάποιος με βαθμολογία EDSS 3,0 είναι αρκετά κινητικός, χωρίς να επηρεάζεται στο περπάτημα).
Όλοι οι ασθενείς είχαν ΣΚΠ για περίπου 15 χρόνια.
Το πρόγραμμα άσκησης οργανώθηκε σε δύο εβδομαδιαίες συνεδρίες, για 45-60 λεπτά, για οκτώ εβδομάδες.

Η μελέτη αυτή έδειξε ότι και οι δύο ομάδες βελτιώθηκαν σε όλες τις δοκιμές σωματικής απόδοσης, συμπεριλαμβανομένης της κύλισης προς τα αριστερά και προς τα δεξιά, να σηκώνονται από το πάτωμα και να στέκονται όρθοι από το κάθισμα, καθώς και σε  δοκιμή περπατήματος 15 μέτρων.
Ωστόσο, οι ασθενείς που έκαναν Pilates βελτίωσαν την ισορροπία τους, ένιωθαν λιγότερη κούραση και βελτίωσαν τις βαθμολογίες τους σε μια γνωστική εξέταση. Οι ασθενείς που έκαναν παραδοσιακές ασκήσεις βελτίωσαν τη λειτουργία των μπράτσων τους και την απόδοσή τους στις δοκιμές με χρονόμετρο.
Μια δεύτερη ανάλυση, όμως, έδειξε ότι οι γνωστικές λειτουργίες και η ποιότητα ζωής ήταν καλύτερες μόνο στην ομάδα Pilates.

Pilates έναντι φυσικοθεραπείας

 Μια άλλη μελέτη διεξήχθη στο ιατρικό κέντρο του Ισραήλ Sheba. Αυτό συνέκρινε το Pilates με τη φυσικοθεραπεία. Εδώ συμμετείχαν 45 ασθενείς με ΣΚΠ, με τους μισούς να υποβάλλονται σε 12 εβδομάδες φυσικοθεραπείας και τους άλλους μισούς να κάνουν συνεδρίες Pilates.

Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύθηκαν στην κλινική αποκατάσταση, έδειξαν ότι και οι δύο ομάδες αύξησαν σημαντικά την ταχύτητα περπατήματος και το μήκος των βημάτων τους. Συνολικά, οι ερευνητές θεώρησαν ότι και οι δύο προσεγγίσεις βοήθησαν τους ασθενείς με ΣΚΠ.

Aκόμα μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο International Journal of MS Care έδειξε τα εξής:

30 ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας που δεν χρησιμοποιούσαν αναπηρικό καροτσάκι (Patient-Determined Disease Steps scale score <7) με τυχαία σειρά άρχισαν να κάνουν Pilates (2 φορές την εβδομάδα) και θεραπεία μασάζ (1 φορά εβδομαδιαίως) ή θεραπευτικό μασάζ μόνο 1 φορά την εβδομάδα (control group).
Το Pilates γινόταν σε ομάδα 5 -10 συμμετεχόντων ανά συνεδρία.

Το σημαντικότερο αποτέλεσμα ήταν η αλλαγή στις επιδόσεις βαδίσματος (δοκιμή 6 λεπτών με τα πόδια) μετά από 12 εβδομάδες.
Τα δευτερεύοντα αποτελέσματα συμπεριλάμβαναν τη λειτουργική ικανότητα (δοκιμή Timed Up and Go), την ισορροπία (Fullerton Advanced Balance Scale), την ευελιξία (test sit and reach), τη σύνθεση σώματος (απορρόφηση ακτίνων Χ διπλής ενέργειας), την αντοχή πυρήνα και μυϊκή δύναμη και εθελοντική ενεργοποίηση (τετρακέφαλο).
Η ανάλυση “Intention-to-treat” διεξήχθη χρησιμοποιώντας μια ανάλυση διακύμανσης δύο παραγόντων επαναλαμβανόμενων μετρήσεων.

Αποτελέσματα:

Η απόσταση περπατήματος αυξήθηκε κατά μέσο όρο σε 52,4 από 40,2 μέτρα στην ομάδα Pilates έναντι 15,0 (34,1)μέτρα στην ομάδα ελέγχου (ομάδα × χρόνος, P = 0,01).
Ο μέσος χρόνος για την ολοκλήρωση της δοκιμής Timed Up and Go μειώθηκε κατά 1,5 (2,8) δευτερόλεπτα στην ομάδα Pilates έναντι αύξησης 0,3 (0,9) δευτερολέπτων στην ομάδα ελέγχου (ομάδα × χρόνος, P = 0,03). Δεν υπήρχαν άλλες σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων με την πάροδο του χρόνου.

Συμπεράσματα:
Το Pilates βελτίωσε την απόδοση του περπατήματος και τη λειτουργική ικανότητα σε άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας και είναι μια βιώσιμη άσκηση που βοηθά στην αντιμετώπιση της νόσου.

Αν πάσχετε από ΣΚΠ ή γνωρίζετε κάποιον με αυτό το πρόβλημα, ενημερωθείτε για τη μέθοδο Pilates και τις ευεργετικές της ιδιότητες στη συγκεκριμένη νόσο αλλά και σε άλλα αυτοάνοσα νοσήματα.

Στο Justpilates είμαστε στη διάθεσή σας για περισσότερες πληροφορίες καθώς εξειδικευόμαστε στη συγκεκριμένη μέθοδο αλλά και στον τρόπο ανακούφισης και βελτίωσης των συμπτωμάτων της συγκεκριμένης νόσου.

Κλείνουμε με μία μαρτυρία πελάτισσάς μας που πάσχει από τη νόσο: “Ως ασθενής, θα συμπλήρωνα ότι πέρα από το ότι νιώθω πιο δυνατή και εντάσσοντας το Pilates στην καθημερινή μου ζωή, δεν τραυματίζω μέση, αυχένα και γόνατα, νιώθω ανακούφιση από τους πόνους.”

 

 

Πηγές:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5898921/
  2. https://multiplesclerosisnewstoday.com/columns/2016/10/04/is-pilates-a-good-ms-therapy

 

 

Για να εξασφαλίσουμε ότι σας παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε cookies. Πατώντας Συνέχεια ή συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο site συμφωνείτε με την πολιτική των cookies μας. Μάθε περισσότερα

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό. Τι είναι τα Cookies; Τα cookies είναι μικρά αρχεία δεδομένων αποτελούμενα από κείμενα και αριθμούς που αποθηκεύονται στον browser που χρησιμοποιείτε (Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer) που περιέχουν πληροφορίες που επιτρέπουν στο διαδικτυακό τόπο να απομνημονεύει τις σημαντικές πληροφορίες που θα κάνουν την χρήση του www.dominos.gr πιο αποτελεσματική και χρήσιμη για εσάς. Τα cookies μας επιτρέπουν να αναγνωρίζουμε την συσκευή σας και να ενεργοποιούμε συγκεκριμένες πληροφορίες που κάνουν την πλοήγησή σας πιο εύκολη, όπως το αν έχετε εγγραφεί στο newsletter μας. Τα cookies σας βοηθούν ώστε να διατηρήσετε τις προσωπικές σας ρυθμίσεις και μας βοηθούν να διαμορφώσουμε το site μας σύμφωνα με αυτές. Μπορώ να μην δεχθώ την χρήση Cookies; Μπορείτε να επιλέξετε να απενεργοποιήσετε τα cookies μέσα από τις ρυθμίσεις του browser σας καθώς και διαγράψετε όλα τα cookies που έχουν αποθηκευτεί πρόσφατα στον browser. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες οδηγίες πατώντας Βοήθεια στο menu του browser. Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζετε πως απενεργοποιώντας τα cookies από τον browser σας, μπορεί να μην σας επιτρέπει να αξιοποιήσετε όλες τις δυνατότητες του site και ορισμένες από τις λειτουργίες του site μπορεί να μην λειτουργήσουν όπως θα έπρεπε καθώς βασίζουν την λειτουργία τους στα cookies Χρήση Cookies από το justpilates.gr Στο justpilates.gr χρησιμοποιούμε Cookies, χωρίς ωστόσο να συγκεντρώνουμε, να επεξεργαζόμαστε ή να αποθηκεύουμε προσωπικά δεδομένα από την χρήση του. Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία των cookies και τις διευθύνσεις IP για να λαμβάνουμε μη προσωπικά δεδομένα από τους επισκέπτες μας και για να προσφέρουμε στους εγγεγραμμένους μας επισκέπτες την καλύτερη δυνατή εξατομικευμένη online εμπειρία. Με την περιήγηση στο site μας συγκεντρώνουμε απλές πληροφορίες αναγνώρισης και μετρήσεων, όπως για παράδειγμα το πόσοι χρήστες επισκέφθηκαν συγκεκριμένα σημεία του site μας. Η χρήση των cookies δεν βλάπτει σε καμία περίπτωση τον υπολογιστή σας ή την mobile συσκευή σας. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για επαναληπτικό marketing στο διαδίκτυο. Cookies Αρχικού Κατασκευαστή Τα cookies Αρχικού Κατασκευαστή είναι cookies που χρησιμοποιεί είτε το justpilates.gr είτε από τρίτα μέρη που χρησιμοποιούν το domain του site μας. Για παράδειγμα το justpilates.gr χρησιμοποιεί cookies από το Google Analytics. Cookies Τρίτου Μέρους Τα Cookies τρίτου μέρους δημιουργούνται στον browser σας από διαφορετικό site από το site στο οποίο περιηγήστε (σε αυτή την περίπτωση διαφορετικό από το justpilates.gr). Τέτοια Cookies μπορεί να είναι cookies από το Mailchimp για την αξιολόγηση των ενεργειών marketing. Επιτρέπεται να επεξεργαζόμαστε δεδομένα σε αυτό το τεχνολογικό πλαίσιο βάσει του νόμου (άρθρο 6(1στ) του Κανονισμού (ΕΕ) 2016679). Αποθηκεύουμε αυτά τα δεδομένα, έως ότου το εκάστοτε cookie λήξει ή το διαγράψετε.

Κλείσιμο